Blar i NTNU Open på forfatter "Lehn, Elisabeth Walsøe"
-
Barnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssvikt
Bakken, Ingvild (Master thesis, 2015)Ifølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid). Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, ... -
Barnehagen som hjelpetiltak: En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagen kan fungere som en del av et hjelpetiltak for barn som utsettes for omsorgssvikt av sine nære hjelpepersoner
Rushfeldt, Trine Johansen (Master thesis, 2014)Omsorgssvikt er et større problem i Norge enn mange tror, eller ønsker å tro, og i følge Barneombudet opplever hele 10 prosent av norske barn å bli utsatt for én eller flere former for omsorgssvikt. Barneverntjenesten har ... -
Dårlig magefølelse: Grunnlag for bekymringsmelding?: - sentrale mønstre i barnehagansattes arbeid med barn som bekymrer
Lehn, Elisabeth Walsøe (Master thesis, 2009)Omsorgssvikt har vært et aktuelt tema i samfunnsdebatten de siste årene. Barn som lever med rus, fysisk og psykisk mishandling og seksuelle overgrep har interessert flere forskermiljø og dermed fått større plass i media ... -
Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality
Lehn, Elisabeth Walsøe; Chahboun, Sobh; Page, Alexander Gamst (Peer reviewed; Journal article, 2023)Many educators and pedagogues around the world face challenging situations in their everyday work. Being caught off guard when children begin to explore their bodies and show curiosity about body parts and sexual issues ... -
"Samtalen med barn": En kvalitativ studie om samtalens betydning for det forebyggende arbeidet i barnehagen
Karlsen, Marianne (Master thesis, 2014)Barnekonvensjonen, barnehageloven og ulike føringer i rammeplan peker i samme retning – vi skal løfte fram barns perspektiv og tanker som viktige og meningsfulle. Barns livsspørsmål og barns undring kommer til utrykk på ...